Recensioner

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på GöteborgsOperan – premiär 2

Susanna Stern, Viktor Johansson och Ann-Kristin Jones. Foto: Lennart Sjöberg
En efter dryg månad gick andra laget in i Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning. Det är en lite yngre rollbesättning som innehåller ett par sensationella insatser. Hannes Öberg debuterar i libertinens roll och det gör han med besked. Vilket genomslag han har i sin fina täta baryton! Rösten är så egaliserad. Han far fram som ett jehu, men vad hjälper det när allt går Don Giovanni emot under hans sista timmar? Susanna Stern gör sin första Donna Anna och gör samtidigt sin första roll på Göteborgsoperan, vilket tycks ha förlöst henne som artist. Likt Ida Falk Winland, i första laget, kommer...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

575:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

En efter dryg månad gick andra laget in i Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning. Det är en lite yngre rollbesättning som innehåller ett par sensationella insatser. Hannes Öberg debuterar i libertinens roll och det gör han med besked. Vilket genomslag han har i sin fina täta baryton! Rösten är så egaliserad. Han far fram som ett jehu, men vad hjälper det när allt går Don Giovanni emot under hans sista timmar?

Susanna Stern gör sin första Donna Anna och gör samtidigt sin första roll på Göteborgsoperan, vilket tycks ha förlöst henne som artist. Likt Ida Falk Winland, i första laget, kommer hon från koloratursopranhållet. Stern har gjort Nattens drottning i Trollflöjten, men nu har hon breddat rösten och är mer dramatisk än Falk Winland. Jag kommer att tänka på föregångare som Gunilla af Malmborg och Helena Döse. Nu borde Susanna Stern ge sig på Verdiroller som Leonora i Trubaduren och Amelia i Maskeradbalen. Eller kanske verismrepertoaren? Hon skulle bli en alldeles lysande Adriana Lecouvreur.

Susanna Stern, Mats Almgren. Foto: Lennart Sjöberg

Sofie Asplunds Zerlina är ingen blyg viol utan tar för sig och väljer vad hon vill ha. Hennes Zerlina har varit med förr. Mia Karlsson i första laget fick fram en mer flickaktig karaktär, medan Asplunds Zerlina verkar vara inne på sitt andra äktenskap. Eller så har denna Zerlina haft flera pojkvänner. Asplund imponerade i vilket fall med en distinkt övertonsrik sopran. 

Ann-Kristin Jones är som vanligt en klippa i Göteborgsoperans ensemble. Här med ett fint mellanläge och en lätthet för koloraturen där hennes löpningar imponerar stort. Därtill ska läggas en komisk tajmning och scennärvaro som är total.

Redan vid premiären skrev jag om Don Ottavios klassresa eftersom han befinner sig ett par pinnhål under Donna Annas samhällsklass. Rolldebuterande Viktor Johansson gör bra ifrån sig med sin vackra lyriska tenor även om han inte når samma höga klass som föregångaren, greken Vassilis Kavayas. 

Sofia Asplund och Hannes Öberg. Foto: Lennart Sjöberg

I rollerna som Leporello, Masetto och Kommendören framträder åter Markus Schwartz, Kristian Lindroos och Mats Almgren. Redan vid första premiären framhöll jag dirigenten Ville Matvejeffs ödesmättade tolkning med snabba tempi som aldrig känns forcerade. Nu spelade Göteborgsoperans orkester med ännu mer tajt intensitet. 

Nu får denna Mozartopera anstå ett tag för min del efter att ha sett tre uppsättningar på raken i Paris, Göteborg och Stockholm. 

Sören Tranberg

Mozart: Don Giovanni

Premiär II: 7 januari 2024.

 

Dirigent: Ville Matvejeff

Regi originaluppsättning: John Fulljames

Iscensättande regissör: Aylin Bozok

Scenografi: Dick Bird

Kostymdesign: Annemarie Woods

Koreografi: Maxine Braham

Ljusdesign: Fabiana Piccioli

Assisterande ljusdesign: Neill Brinkworth

Videodesign: Will Duke

Kormästare: Martin Nagashima Toft

Solister: Hannes Öberg, Mats Almgren, Susanna Stern, Viktor Johansson, Ann-Kristin Jones, Markus Schwartz, Kristian Lindroos, Sofie Asplund.

www.opera.se

Don Giovanni spelas t.o.m. 11 februari 2024. 

Premiär I recenserades på nätet den 4 december 2023 och går att läsa här

Fler Recensioner från OPERA