Den brittisk-svenska scenografen och kostymdesignern Adele Änggård har avlidit 90 år gammal. Hon var född Nutfield i Surrey. Hennes far var lord Hankey, som var ambassadör i Sverige 1960–65. Adele Änggård studerade 1948–53 dans, scenografi och kostym vid Elmhurst Ballet School of Music and Drama. I början av 1960-talet följde hon Paul Colins kurser i konstnärlig gestaltning. Hon studerade vidare på konstskolan Académie Julian i Paris och arbetade vid L’Académie André Lhote. År 1972 studerade hon television och film vid College de San Matéo i Kalifornien.
Änggård kom till Sverige som diplomatbarn och samarbetade med Göran Gentele i en uppsättning av Don Pedros marionetter på Drottningholms Slottsteater 1957. Änggårds omfattande teaterkarriär, som sträckte sig från 1957 till 2000, består av ett åttiotal produktioner. Hennes skapande utmärktes av en påfallande enkelhet och av en tydlig visuell gestaltning av uppsättningens budskap. Änggård var verksam på teater- och operascener runt om i Skandinavien och på kontinenten.
Ofta samarbetade hon med operaregissören Bengt Peterson, inte minst i Händels Il pastor fido på Den Norske Opera i Oslo 1979 och La bohème på Kungliga Operan 1981. På Vadstena-Akademien svarade hon för scenografin till Nils Spangenbergs uppsättning av Carlo Pallavicinos opera Messalina på Gamla teatern 1989. Inom dans återfinns uppsättningar tillsammans med koreografen Birgit Cullberg (Kampen om kungakronan) för Sveriges Television och för Operabaletten While the Spider Slept i Brian Macdonalds koreografi. Hon samarbetade även med Peter Brook i hans uppsättning av Shakespeares Kung Lear och i pjäsen The Depty. Ja, listan kan göras hur lång som helst.
Adele Änggård, som var gift med en svensk läkare, studerade också arkeologi och bidrog med nya tolkningar av Europas tidiga civilisationer.
Sören Tranberg