Göteborgsoperan
Göteborgsoperan inleder säsongen på Stora scenen med en nypremiär på Nabucco den 26 augusti. Totalt blir det nio föreställningar t.o.m. den 23 september. Den italienske dirigenten Giancarlo Andretta alternerar med det lettiska unga stjärnskottet Aivis Greters. Mats Persson gör Nabucco, Tomas Lind Ismaele, Mats Almgren Zaccaria, Katarina Giotas Fenena och Zoya Tsererina som sjunger Abigailles ”röstmördarparti”.
Tonsättaren Paula af Malmborg Wards och librettisten Kerstin Perskis Mytomania är en opera om en skrupelfri stjärnkirurg. Tenoren Joachim Bäckström gör rollen som den manipulative Francis. Hans hustru Rita sjungs av mezzosopranen Ann-Kristin Jones. Kerstin Avemo gör rollen som terapeuten Nelly, dramats egentliga huvudperson. Nelly slits mellan sanning och lögn i sin kamp att få alla att förstå att den upphöjde kirurgen är en mytoman. I övriga roller Åke Zetterström och Ingrid Tobiasson. Regissören Clara Svärd och det konstnärliga teamet har tagit fasta på dramats thrillerartade handling. Dirigent är Andreas Hanson, som dirigerat flera urpremiärer, bland annat af Malmborg Wards Triumf och tragedi på Kungliga Operan. Urpremiär den 8 oktober och sedan spelas verket åtta gånger t.o.m. den 9 november.
Säsongens andra operapremiär blir Mozarts Don Giovanni. Regissören John Fulljames, tidigare konstnärlig chef på Det Kongelige Teater i Köpenhamn, låter sin uppsättning utspela sig på ett modernt hotell – ett samhälle i miniatyr och en tillfällig mötesplats för rika men rotlösa människor i jakt på självförverkligande. I titelrollen alternerar Palle Knudsen med Hannes Öberg. Ida Falk Winland/Susanna Stern (Donna Anna), Katarina Karnéus/Ann-Kristin Jones (Donna Elvira), Vassilis Kavayas/Viktor Johansson (Don Ottavio), Mia Karlsson/Sofie Asplund (Zerlina), Kristian Lindroos (Masetto) Markus Schwartz (Leporello) och Mats Almgren (Kommendören). Detta är en samproduktion mellan Greklands nationalopera i Aten, Det Kongelige Teater i Köpenhamn och Göteborgsoperan. Finländaren Ville Matvejeff alternerar med Göteborgsoperans husdirigent, Aivis Greters. Premiär den 2 december och totalt spelas Mozartoperan 15 gånger t.o.m. den 11 februari 2024.
Säsongens Wagneropera blir en nyuppsättning av Den flygande holländaren. Den här uppsättningen, i regi av sydafrikanen Alessandro Talevi, utspelar sig i vår tid, när klimatförändringar och stigande havsnivåer väckt havets faror till liv igen. En virvelström tar holländaren genom århundraden av kolonisation och exploatering för att landa i ett modernt, industriellt havslandskap. Titelrollen görs av amerikanen Craig Colclough, Mats Almgren sjunger Daland och Kjell Støa Erik. Wagnersopranen Åsa Jäger Göteborgs- och rolldebuterar som Senta. Just nu har hon haft stora framgångar som Brünnhilde i både Valkyrian och Siegfried i tyska Coburg. Den flygande holländaren dirigeras av den internationellt framgångsrika Alevtina Ioffe, som senast dirigerade Hoffmanns äventyr på Göteborgsoperan. Några föreställningar dirigeras av Aivis Greters. Premiär den 17 februari och därefter ankrar holländaren vid Packhuskajen tio gånger t.o.m. den 4 april.
Därpå följer fransk barockopera i form av Jean-Philippe Rameaus Platée, som är en tragikomisk satir över skönhetsideal. Jupiter (Mattias Ermedahl) vill lura sin svartsjuka hustru Juno (Ann-Kristin Jones) genom att få henne att tro att han ska gifta sig med den anskrämliga träsknymfen Platée. Nymfen blir överlycklig och tackar ja till gudens frieri, omedveten om att hon är offer för en grym komplott. Gudar och djur går samman för att håna Platée, som får lära sig den hårda läxan att aldrig tro att man är något. Titelrollen sjungs av Anders J. Dahlin, framstående i det ovanliga röstfacket haut-contre (fransk hög tenor). Han får sällskap av bland andra La Folie – tokeriet självt –, en roll som gestaltas av koloratursopranen Sofie Asplund. Med barockdirigenten Paul Agnew, som själv sjungit titelrollen tidigare, förhöjs musikens lätthet. Den prisbelönte tyske regissören Andreas Kriegenburg, internationellt verksam på högsta nivå, har en speciell blick för att skildra utsatta människor och därigenom väcka vår empati. Premiär den 16 mars och sedan ges uppsättningen åtta gånger t.o.m. den 18 april.
Tosca får nypremiär den 27 april med Carolina Sandgren i titelrollen, Tomas Lind sjunger Cavaradossi och Mats Persson gör Scarpia. Den italienske dirigenten Giordano Bellincampi alternerar med Aivis Greters. Puccinoperan spelas sju gånger t.o.m. den 26 maj.
Säsongens sista nypremiär blir Gaetano Donizettis Viva la mamma, som ironiserar över svårigheter som kan uppstå inför en operapremiär och parodierar de klassiska operakaraktärerna. Galenskaparnas Claes Eriksson står för regi och svensk text i denna uppsättning som hade premiär 2022. Mamma Agata görs av Åke Zetterström och Prima donna av Mia Karlsson. Det blir fem föreställningar mellan den 23 maj och 8 juni.
Arnold Schönbergs Pierrot Lunaire återkommer med Kerstin Avemo, som svarar för idé, koncept och regi. Uppsättningen hade en bejublad premiär hösten 2021. Nu ges den på turné i Västra Götalandsregionen och på Göteborgsoperans lilla scen mellan den 25 april och 10 maj i totalt tio föreställningar.
Musikalen Wicked får sin Sverigepremiär den 16 september. För musiken och sångtexterna svarar Stephen Schwartz. Fram till den 24 april spelas musikalen 93 gånger.
Barn & Unga på Göteborgsoperan har en omfattande verksamhet. Tonsättaren Johanna Fridolfssons och librettisten Malin Agheds opera Sandvargen efter Stora boken om Sandvargen av Åsa Lind får nypremiär den 2 februari. Sandvargen, i regi av Emelie Sigelius, vänder sig främst till barn mellan sex och tio år. Barnoperan spelas t.o.m. 27 mars på turné i Västra Götalandsregionen och på Göteborgsoperans lilla scen.
Göteborgsoperans orkester bjuder på fyra orkesterkonserter under säsongen. Även teaterns romansserie Grandi voci på Stora scenen bjuder på fyra konserter. Först ut är sopranen Johanna Wallroth den 10 september. Den 10 oktober framträder tenoren Michael Weinius tillsammans med pianisten Roland Pöntinen. Den 23 januari blir det konsert med tenorerna Anders J. Dahlin och Paul Agnew. Avslutningsvis den 10 mars sjunger mezzosopranen Katarina Karnéus bland annat Alma Mahler-sånger tillsammans med en instrumentalensemble.
www.opera.se
Norrlandsoperan
Norrlandsoperan i Umeå satsar på nutida musikdramatik nästa säsong. Först ut är Hamlet som bygger på Shakespeares mest kända verk. Nu i unik skrud som en rolig och allvarsam opera med nykomponerad musik av Ylva Fred och i regi av Gustav Englund, som även ansvarar för libretto och koncept. Bland solisterna återfinns Veronica Janunger och Martin Lissel. Uppsättningen är ett samarbete med Suitcase Opera i Umeå. Hamlet spelas mellan den 29 och 31 augusti på Studioscenen.
Därefter följer Sylvia som är inspirerad av Sylvia Plaths roman Glaskupan. Det är en berättelse med rapp dialog och en del humor. Sylvia, som är komponerad av Andrea Tarrodi, är ett samarrangemang med Piteå Kammaropera. För librettot svarar Katarina Aronsson. Regissör är Eva-Maria Melbye och allt dirigeras av Cathrine Winnes. Sångarnas namn kommer att meddelas senare. Premiär den 10 oktober.
Höstens stora premiär blir det första svenska framförandet av John Adams The Death of Klinghoffer. Operan hade världspremiär på La Monnaie i Bryssel 1991. Sedan dess har Adams opera varit en modern klassiker. Operan är baserad på kapningen av Achille Lauro, då ett italienskt kryssningsfartyg som kidnappades av PLO 1985 och mordet på den rullstolsbundne, judisk-amerikanske passageraren Leon Klinghoffer. Idén till operan utarbetade Adams tillsammans med librettisten Alice Goodman och den amerikanske regissören Peter Sellars. Enligt Adams handlar det om en passionshistoria i Bachs tradition. Den centrala handlingen utgörs nämligen inte av terroristernas kupp, utan av kören som ger uttryck för såväl de döda som natur- och världsanden. Verket har en mystisk dimension. Paret Klinghoffer gestaltas av Olle Persson och Charlotte Hellekant. I övriga roller: Linus Flogell, Susanna Levonen, Saga Fribyter, Luthando Qave och Amie Foon. Regisserar gör tyskan Verena Stoiber, medan Jessica Cottis dirigerar Norrlandsoperans symfoniorkester. Spelperiod: 8 oktober till 14 november.
Den stora operasatsningen under vårvintern 2024 blir Daniel Nelsons opera Stolthet och fördom – ett verk som hade sin urpremiär på Vadstena-Akademien sommaren 2011. Operan, med libretto av Sofia Fredén, bygger på Jane Austens ikoniska berättelse om Elizabeth Bennet och Mr Darcys krokiga väg till äktenskaplig lycka. Regissör är även denna gång Clara Svärd. För scenografi och kostymdesign svarar Marika Feinsilber. Ville Matvejeff dirigerar tio solister och Norrlandsoperans symfoniorkester. I rollistan återfinns bland andra Anders Lundström, Susanna Levonen, Ingrid Berg och Amie Foon. Spelperiod: 3 februari till 2 mars.
www.norrlandsoperan.se
Wermland Opera
I Karlstad inleder man nästa säsong med världspremiär på musikalen Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. De tre upphovsmännen är regissören Markus Virta, musikalartisten och textförfattaren Johan Hwatz och kompositören Pierre Oxenryd. Hundraåringen bygger på författaren Jonas Jonassons succébok. Han har tillsammans med förlaget Colombine samtyckte till trions förfrågan om att låta bokens handling bli ett musikalämne. Christer Nerfont gör den hundraårige Allan, medan Gustav Gälsning gestaltar den yngre Allan. I övriga roller: Erik Gullbrandsen, Cecilie Nerfont, Peter Gröning, Siw Erixon, m.fl. Spelperiod: 28 september till 31 december.
Säsongens stora operapremiär blir Giacomo Puccinis Tosca med AnnLouice Lögdlund i titelrollen. Dirigent är italienskan Daniela Musca, som i Sverige dirigerat Rigoletto på Kungliga Operan och symfoniorkestrarna i Göteborg och Norrköping. Regissör är Daniel Kramer, som tidigare varit konstnärlig chef för English National Opera i London.
www.wermlandopera.com