Vårsäsongens första premiär blir Löftet, ett beställningsverk för Kungliga Operan. Verket är skapat av librettisten Susanne Marko i samarbete med tonsättaren Mats Larsson Gothe och inspirerad av en verklig händelse i Markos familjehistoria. Operan handlar om två människor i ett krigshärjat och traumatiserat Europa efter andra världskrigets slut 1945 och om kärlekens oövervinnerliga kraft. Huvudrollerna kreeras av Hanna Husáhr och Karl-Magnus Fredriksson.
Uppsättningen regisseras av Stefan Larsson och dirigeras av Kungliga Operans nye musikchef Alan Gilbert. Produktionen är Operans första ”återvinningsopera”, ett pilotprojekt där scenografen Sven Haraldsson och kostymskaparen Nina Sandström använt återvunnet material. Löftet får urpremiär den 27 januari, på den internationella minnesdagen för Förintelsens offer.
Giacomo Puccinis diptyk Syster Angelica och Gianni Schicchi, med premiär den 19 mars, är berättelser om människor som vi både får lida med och skratta åt. I Syster Angelica gestaltar Camilla Tilling titelrollens tragiska öde, medan Jeremy Carpenter gör den komiska rollen som Gianni Schicchi. Dirigent är Paolo Carignani, tidigare chefsdirigent vid Frankfurtoperan.
Regissören Wilhelm Carlsson står bakom en lång rad uppmärksammade teater- och operauppsättningar på bland annat på Dramaten, Kungliga Operan, Wermland Opera och Norrlandsoperan. Även denna gång blir det tillsammans med hans konstnärliga team: Marcus Olsson (scenografi och kostym) och Markus Granqvist (ljussättning).
Short Stories III presenterar tre svenska tonsättare som prövar sina operaidéer i det lilla formatet: Min tur nu av Maria Lithell Flyg, Taro av Torbjörn Helander och När knoppar brister av Jonas Valfridsson.
Short Stories är ett skräddarsytt koncept för att få fram nya svenska operor och samtidigt ge fler tonsättare – och librettister – möjlighet att skriva för operascenen. Short Stories III följer upp succéerna från 2016 och 2020 och för regin står denna gång Helle Rossing och Martyna Kaiser med Mattias Böhm som dirigent. I samband med urpremiären den 27 maj på Rotundan får vi veta hur morgondagens opera låter.
På operarepertoaren står dessutom tre nypremiärer: Från den 4 februari spelas Ole Anders Tandbergs uppsättning av Figaros bröllop med Christina Nilsson som Grevinnan, Jens Persson som Greven, Ola Eliasson som Figaro och Viveca Holmberg som Susanna. I rollen som Cherubin alternerar Adrian Angelico med Johanna Rudström.
Regissören – och numera operachefen – Michael Cavanaghs uppsättning av Aida spelas från den 22 april. Vid premiären 2018 gjorde Christina Nilsson stor succé som Aida. Hon är tillbaka igen och som motspelare har hon även denna gång bland andra Katarina Dalayman som Amneris och Andrea Carè som Radamès. Produktionen dirigeras av Sian Edwards, som bland annat har varit musikchef vid English National Opera i London. Hon ledde för övrigt uruppförandet av Hans Gefors opera Clara i Paris.
Vårsäsongens sista nypremiär är Puccinis Flickan från Västern i Christof Loys regi. Malin Byström, som vann International Opera Awards 2018, gör Minnie och Alan Gilbert dirigerar. De övriga ledande rollerna görs av Aleksandrs Antonenko (Dick Johnson) och Aleksej Bogdanov (Jack Rance). Flickan från Västern spelas från den 4 juni nästa år.
Sören Tranberg