Den danska mezzosopran Marianne Rørholm har helt oväntat avlidit i en ålder av 66 år. Hon utbildade sig vid Operahögskolan i Köpenhamn med examen 1984. Hennes sånglärare var Susanna Eken och Uno Ebrelius. Året innan hade hon redan debuterat på Det Kongelige Teater som Cherubin i Figaros bröllop. I samma operahus sjöng Rørholm säsongen 1984/85 bland annat Olga i Eugen Onegin och Rosina i Barberaren i Sevilla. Detta ledde till hon medverkade i Parisoperans produktion av Purcells Dido och Aeneas.
Under tre säsonger tillhörde Marianne Rørholm Frankfurtoperans ensemble och här sjöng hon ledande roller som Rosina, Dorabella i Così fan tutte, Octavian i Rosenkavaljeren och Annius i Titus mildhet. Han var även engagerad vid operan i Basel. Hon framträdde vid operafestivalerna i Glyndebourne och Aix-en-Provence samt på La Scala i Milano och Carnegie Hall i New York för att nämna några scener. En sommar blev det även i Bayreuth 1988, då sjöng hon en väpnare och en blomsterflicka i Parsifal.
Marianne Rørholms repertoar var mycket omfattande: från Monteverdi till Mahler, från Bach till Berlioz och från Rossini till Ruders. Hon sjöng titelrollen i Poul Ruders opera Tjenerindens fortælling (även utgiven på cd), som han komponerade direkt för henne.
Rørholm arbetade tillsammans med flera av världens ledande dirigenter som Simon Rattle, Daniel Barenboim, Wolfgang Sawallisch, Esa-Pekka Salonen och Giuseppe Sinopoli samt regissörer som Peter Hall, Ruth Berghaus, Jean-Pierre Ponnelle och Herbert Wernicke.
Hon sjöng Dorabella vid ett konsertant framförande av Così fan tutte i Berwaldhallen 1991 med bland andra Gösta Winbergh, Håkan Hagegård och Barbara Bonney. Jag hörde henne som altsolist i Mahlers andra symfoni ”Uppståndelsesymfonin” i Göteborgs Konserthus våren 1997 med Tina Kiberg som sopransolist och under dirigenten Myung-whun Chungs ledning.
Flera inspelningar med Rørholm måste framhållas som Pagen i Salome (Chandos) och Pernille i Carl Nielsens Maskerad (Decca) med Danska Radions Symfoniorkester under Michael Schønwandts ledning. Hon sjöng också Pagen i Giuseppe Sinopolis Salome-inspelning. Med honom gjorde hon den lilla rollen Kate Pinkerton i Madame Butterfly (Mirella Freni).
Själv måste jag lyfta fram hennes tolkning av Sextus i Julius Caesar med Jennifer Larmore i titelrollen. Denna René Jacobs-inspelning med Concerto Köln på Harmonia Mundi från 1991 har satt standard för hur man tidstroget tolkar Händel. Sextus har fyra sinsemellan olika arior och här ges verkligen ett prov på hur tar sig an dem. Den utåtriktade ”Svegliatevi nel core” med snabba löpningar till mer inåtvända arior. Här visar sångaren bredden med fin lyrisk mezzohöjd till låga alttoner.
Efter avslutad karriär var Marianne Rørholm studiolektor i sång vid Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.
Sören Tranberg