Die schweigsame Frau

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Trots att Frun är gammal har hon lärt sig att hantera diverse appar i sin mobiltelefon…

Birgitta Svendén, tidigare operachef och vd för Kungliga operan i Stockholm. Foto: Christine Olsson/TT
…Den senaste är faktiskt Tidskriften OPERAs ‒ sedan hon väl förstått att hon utöver sin ordinarie pappersprenumeration kan få den digitalt helt gratis. Nästan varje dag är hon inne och herregud vad hon känner sig uppdaterad! Hon läser om vilka som fått priser och stipendier, vilka som har dött, vad något visst operahus ska spela nästa säsong och inte minst alla recensioner direkt efter respektive premiär. Jösses, vad hon stajlar inför sina väninnor: ”Hänger ni inte med? Jo, ni förstår att … ”  Sist läste hon att Folkoperan äntligen fått en ny ordinarie vd, Jan Alexandersson. Eller nyg...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

575:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

…Den senaste är faktiskt Tidskriften OPERAs ‒ sedan hon väl förstått att hon utöver sin ordinarie pappersprenumeration kan få den digitalt helt gratis. Nästan varje dag är hon inne och herregud vad hon känner sig uppdaterad! Hon läser om vilka som fått priser och stipendier, vilka som har dött, vad något visst operahus ska spela nästa säsong och inte minst alla recensioner direkt efter respektive premiär. Jösses, vad hon stajlar inför sina väninnor: ”Hänger ni inte med? Jo, ni förstår att … ” 

Sist läste hon att Folkoperan äntligen fått en ny ordinarie vd, Jan Alexandersson. Eller nygammal, för han var tydligen t.f. vd och tillika teaterns ekonomichef. Det fick henne att tänka på de senaste årens operachefsutnämningar, alltså de konstnärliga cheferna. Frun funderar över att det ofta är samma namn, bara att de flyttar på sig från institution till institution. Kjell Englund gick från Norrlandsoperan till Wermland Opera. Tobias Theorell gick från Folkoperan till Kungliga Operan. Och på Folkoperan tog Linus Fellbom över den institution som hans far Claes en gång var med att grunda. 

”Frun funderar över att det ofta är samma namn, bara att de flyttar på sig från institution till institution.”

Men sedan tänkte Frun att det där knappast är något nytt fenomen. Hon minns när Folke Abenius gick som operachef från Stora Teatern i Göteborg till Kungliga Operan. På Storan tog Eskil Hemberg över. Han blev sedermera också operachef i Stockholm. Men rekordet måste nog herrar Arnold Östman och Per-Erik Öhrn inneha. Östman var i tur och ordning konstnärlig ledare för Vadstena-Akademien, Norrlandsoperan och Drottningholmsteatern. Exakt samma poster hade sedan Per-Erik Öhrn. 

Men alla dessa är ju män, tänker Frun. Finns det inga kvinnor som har gjort samma resa? Nej, inte inom operasvängen, konstaterar hon. Det närmsta hon kan komma är Birgitta Svendén och Lise-Lotte Axelsson, som bägge varit rektorer vid Operahögskolan i Stockholm. Först ut var Svendén, som sedan blev både operachef och vd vid Gustaf Adolfs torg. Hon efterträddes på Operahögskolan av Axelsson, som efter ett par år blev operachef för Göteborgsoperan. Nåväl, tänker Frun, vi får förhoppningsvis se ännu mer av sådan girl power framöver. 

Fler Die schweigsame Frau från OPERA