Daniel Börtz’ (f. 1943) karriär sträcker sig över sex decennier och omfattar 130 verk, 15 symfonier och sex operor. Han slog igenom som tonsättare redan på 1970-talet men fick sitt absoluta genombrott med Ingmar Bergmans Backanterna, uruppförd på Kungliga Operan 1991. Operan Marie Antoinette ‒ uruppförd på Folkoperan 1998 ‒ blev en stor framgång och brukar efter Karl-Birger Blomdahls Aniara ses som den mest framförda moderna svenska operan.
Börtz’ opera Magnus Gabriel uruppfördes av Läckö slottsopera sommaren 2006, Goya med libretto av Magnus Florin, fick sin urpremiär på Göteborgsoperan 2009 och Medea, en opera i två akter med libretto av Agneta Pleijel och Jan Stolpe efter Euripides drama Medea, uruppfördes på Kungliga Operan 2016.
Musikförläggarna lyfter fram Börtz’ förmåga att ”förena djup musikalisk komplexitet med stark emotionell resonans”.
Musikförläggarnas hederspris har delats ut sedan 2003 (med undantag för pandemiåret 2020) och utses av Musikförläggarnas styrelse. Priset går till en eller flera musikskapare som gjort betydande insatser i svenskt och/eller internationellt musikliv och som varit en extraordinär inspirationskälla.
Sören Tranberg