Tidskriften OPERAs läsare röstade fram sopranen Åsa Jäger som vinnare av Operapriset 2024. Hon får priset för sin insats som Senta i Göteborgsoperans uppsättning av Den flygande holländaren. OPERAS recensent skrev: ”Detta är Åsa Jägers svenska genombrott. Hennes stora röst är egaliserad i alla lägen och attackerna på höjdtonerna går igenom orkestern som en svetslåga.”
När Sören Tranberg på mobiltelefonen meddelade pristagaren att hon vunnit Tidskriften OPERAs pris var hon hemma i Väderstad vid Tåkern efter att nyligen ha sjungit på festivalen i Luzern.
Pristagaren blev tagen av att hon röstats fram av läsarna.
– Det känns otroligt! Det hade jag inte väntat mig. Jag är chockad och blir nästan lite tårögd. Nu ska jag smälta det här genom att gå ut i trädgården och samla ihop lite fallfrukt. Vi har tolv äppelträd – så det finns att göra.
Vid årets festival i Luzern sjöng Åsa Jäger Brünnhilde i Valkyrian konsertant med dirigenten Kent Nagano. Det har hon gjort tidigare i både Hamburg och Dresden.
– Att Luzernfestivalen är en sådan viktig musikscen kände jag till, men inte omfattningen förrän jag var där. Det var en positiv upplevelse. Publikreaktionerna och även kritiken var mycket entusiastisk.
”Jag är chockad och blir nästan lite tårögd. Nu ska jag smälta det här genom att gå ut i trädgården och samla ihop lite fallfrukt.”
Vad har du på gång nu?
– Under hösten ska jag främst jobba med Ragnarök-Brünnhilde och ytterligare ett omfattande Wagnerparti, vilket kan jag inte avslöja ännu. Jag studerar in mina partier med Leif Lundberg och vi har sedan många år ett fint samarbete. Med honom känner jag mig trygg, vilket gör att jag också kan hantera svårigheter på egen hand. Det känns bra att ha en stabil grund att stå på och själv kunna lösa eventuella problem om de uppstår. Den 5 oktober ger jag en sluten konsert på Uppsala universitet, där pianisten Michael Engström och jag gör ett program under en stor festlig middag på slottet.
Du ska göra Senta igen, var?
– Det blir i Coburg med premiär den 25 januari nästa år. Repetitionsarbetet startar i början av december.
Sedan går ditt samarbete med Kent Nagano vidare …
– Det stämmer. Närmast väntar Siegfried som får sin första konsert i Paris den 4 april 2025. Produktionen kommer också att ges i Hamburg, Dresden och Köln. Under 2026 gör vi Ragnarök. Året därpå kommer vår konsertanta version av hela Ringen att ges på olika konsertestrader. I det här projektet jobbar Nagano med tidstrogna instrument, vilket leder till avtryck i gestaltningsarbetet. Texten framhävs mer och scenanvisningarna är mer trogna, där dramat känns mer ljudproducerat.
I min intervju med Åsa i förra numret, nr 3/24, framgår det att hennes stora fritidsintressen är trädgårdsskötsel och biodling.
– Jag trivs oerhört bra i vår nya trädgård. Innan jag åkte till Luzern slungade vi årets sista honung. Och vid hemkomsten såg vi till att ordna invintringen inför de kalla månaderna och göra gott om plats för våra bin.
Åsa Jäger kommer att få motta Operapriset i samband med en konsert på Göteborgsoperans stora scen den 1 december 2024. Vid konserten kommer hon också att sjunga.
Sören Tranberg