Recensioner

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Madame Butterfly på Opera på Österbybruk

Synne Vinje. Foto: Marcus Bartoletti
Det finns något som är enormt inspirerande med de eldbesjälade initiativ som många sommaroperasatsningar hänger på, en otyglad punkig do it yourself-kraft som är svåröverträffad. Så är det med Niklas Tamms återkommande operasatsningar på Österbybruk mitt i Uppland. Hans ”Roslagens operahus” är en gammal vallonsmedja med imponerande takhöjd men med en del akustiska utmaningar. I år mötte publiken Giacomo Puccinis Madame Butterfly i en stilfull version för kammarorkester.  Madame Butterfly är ju ofta behäftad med kritik mot dess orientalism och en infantiliserande fetischisering av östasiatis...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

575:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Det finns något som är enormt inspirerande med de eldbesjälade initiativ som många sommaroperasatsningar hänger på, en otyglad punkig do it yourself-kraft som är svåröverträffad. Så är det med Niklas Tamms återkommande operasatsningar på Österbybruk mitt i Uppland. Hans ”Roslagens operahus” är en gammal vallonsmedja med imponerande takhöjd men med en del akustiska utmaningar. I år mötte publiken Giacomo Puccinis Madame Butterfly i en stilfull version för kammarorkester. 

Madame Butterfly är ju ofta behäftad med kritik mot dess orientalism och en infantiliserande fetischisering av östasiatiska kvinnor – Butterfly, den docklika barnkvinnan som Pinkerton erövrar för att därefter överge. Här har man undvikit att gå i de mest uppenbara fällorna med en objektifiering av den japanska kulturen. Gabriella Wetter-Burman har designat kostymen med en respekt för japanska traditioner i en sober blå färgpalett, förutom hos Butterfly som först bär en vit kimono och därefter en svart. 

Clifford Lewis och Sebastian Durán. Foto: Marcus Bartoletti

Det är en samtidsmedveten uppsättning utan att för den skull hemfalla åt moderniserande anakronismer – det är en 1800-talsmadame vi möter, men konflikten kring heder, kärlek och väst kontra öst blir ändå påfallande nutidsaktuell. Detta till stor del tack vare Tamms förtjänstfulla översättning av librettot till svenska som städat bort några av originalupplagans kulturella missförstånd.

Spelplatsen bjuder som sagt på en del svårigheter för sångarlaget, som får svårt att artikulera sina röster. Det drabbar Clifford Lewis som Pinkerton, vars röst tidvis är en bit ansträngd och tenderar att flyta ut i den krångliga ljudmiljön. Sebastian Durán som Sharpless får däremot en tydlig skärpa i rösten, liksom Susanna Reuter som Suzuki. 

Reuter har därutöver regisserat föreställningen till en rättfram iscensättning. Personregin haltar något dock. Sopranen Synne Vinje som Cio-Cio-San har en fyllig mognad i sin röst, men den sceniska gestaltningen skapar en dissonans med rollgestaltningen. Däremot vänder Niklas Tamm de omständigheter han jobbar under till sin fördel – Österbybruks operaorkester lyfter till en symfoniorkesters dimensioner i det gamla vallonbruket.

Loretto Villalobos

Puccini: Madame Butterfly

Premiär 4 juli 2024.

Dirigent: Niklas Tamm

Regi: Susanna Reuter

Kostym: Gabriella Wetter-Burman

Ljus: Jimmy Svensson

Solister: Synne Vinje, Clifford Lewis, Susanna Reuter, Sebastian Durán, Joseph Mossop, Katariina Holma, Marcus Bartoletti.

www.osterbyopera.com

Fler Recensioner från OPERA