Nu har en äntligen vår regering sett till att renoverings- och tillbyggnadsplanerna av Kungliga Operan kan komma igång. Inför samma problem står nu också en mängd tyska operahus, inte minst Stuttgartoperan. Det regnar in genom taket och orsaken till det är att en storm för tre år sedan skadade en stor del av takplåten. Fasaden och putsen rämnar, och scentekniken är föråldrad. Samma visa där som vi har haft i Stockholm.
Staatsoper Stuttgart är arkitekten Max Littmanns skapelse. Operahuset, som invigdes 1912, går i neoklassicistisk stil och är ett av få operahus som klarade sig intakt under andra världskriget. I övrigt blev Stuttgart oerhört sönderbombat. Redan före covidpandemin diskuterades frågan om renovering eller ett nybygge. Här är politikerna oense, men det lutar åt man behåller operahuset i Oberer Schloßgarten. Ju längre den här surdegen får jäsa, desto dyrare blir renoveringskostnaderna. Även operan i grannstaden Mannheim, liksom det i Baden-Württemberg, ska saneras.
Det största skräckexemplet på ett renoverings- och saneringsfiasko är Oper Köln. Detta hus på Offenbachplatz invigdes i maj 1957 av förbundskansler Konrad Adenauer. Kölnoperan innehåller fyra scener och nu har det sanerats i tio år eftersom man stött på nya problem. Den ursprungliga firman som utförde arbetena bytes ut, för övrigt samma företag som arbetade med den nya flygplatsen i Berlin, där de också blev utlyfta. Så nya omtag fick göras både i Köln och Berlin. Kostnaderna i Köln är nu uppe i gigantiska belopp. Hade det inte varit bättre om man i stället satsat på ett nytt operahus från början?

Huvudstaden Berlins finanser är inte de bästa och det gäller även den tyska ekonomin i stort. Komische Oper ska också renoveras och saneras, och får nu Schillertheater som ersättningsscen. Där spelade även Staatsoper under sin grundliga renovering för ett par år sedan. Först gällde ett byggstopp för Komische Oper och då var det osäkert om man överhuvudtaget skulle få återvända hem till Behrenstraße. Nu har Berlinpolitikerna tänkt om och säkrat finansieringen. Beräknad återinvigning är satt till senast 2033.
Vi har tidigare skrivit om att det ska byggas nya operahus i Frankfurt am Main, Düsseldorf och Hamburg, det senare med hjälp av privata medel. Tyskland är en federal stat med sexton förbundsländer. Dessa har ett stort självstyre och därför betraktar delstatspolitikerna behoven av nya operahus och renoveringar på olika sätt.
Deutsche am Rhein i Düsseldorf invigdes 1955 och nu anses operahuset vara för omodernt. Valet har stått mellan två alternativ – ett nytt operahus i Heinrich-Heine-Allee i Hofgarten eller Am Wehrhahn (i en gammal nerlagd köpgalleria i centrum). Nu har politikerna med stor majoritet valt det senare alternativet. Nybygget ska även innehålla ett musikbibliotek på 800 m2 samt musikutbildningen på Clara-Schumann-Musikschule, en av de största tyska musikutbildningarna. Skolan ska få disponera hela 5 000 m2. Byggnaden kommer totalt att innehålla 700 rum, och operadelen får husera på drygt 30 000 m2, betydligt större utrymmen än vad man har i dag. Düsseldorfpolitikerna valde det här alternativet för att de ser möjliga synergieffekter med att ha flera verksamheter under ett och samma tak.
Byggnaden får maximalt vara 80 meter hög eftersom den inte ska konkurrera med Mariakyrkan och dess två torn. Nu ska en internationell arkitekturtävling utlysas och det vinnande förslaget ska sedan få genomföra bygget. Om allt fungerar beräknas invigningen av det nya operahuset ske 2034.
Sören Tranberg