Hannes Öberg ingår sedan 2021 i Göteborgsoperans solistensemble. Här har han bland annat gjort i titelrollen i Don Giovanni, Marullo i Rigoletto, Momus i Platée, Schaunard i La bohème, Figaro i Barberaren i Sevilla, Båtsmannen i Herr Arnes penningar och Barberaren i Die schweigsame Frau. I vår gör han Ned Keene i Benjamin Brittens Peter Grimes.
Hannes Öberg har sedan sin examen vid Operahögskolan i Stockholm varvat operaroller på svenska och internationella scener med kammarmusikaliska framföranden, alltid med en stark publikkontakt. Han är en av sex personer som i år får Stenastiftelsens prestigefyllda kulturstipendium. Stipendiaterna får vardera en prissumma på 300 000 kronor.
Prismotiveringen:
”Hannes Öberg har tidigt i sin karriär satt starka avtryck i operavärlden med sin självklara och välklingande barytonstämma. På Göteborgsoperan har han imponerat med sin stora bredd och sina vitala rolltolkningar. Vid sidan av opera är Hannes Öberg också en hängiven romanssångare med en särskild förkärlek för Schuberts lieder. För sin sceniska och musikaliska nyfikenhet, sin varma och smidiga barytonstämma och sina genomtänkta rollgestaltningar, tilldelas Hannes Öberg stipendium för 2024 från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.”
I år går stipendierna till:
Karin de Frumerie, skådespelare
Daniel Lemma, sångare och låtskrivare
Gabriela Pichler, regissör, manusförfattare och klippare
Emelie Röndahl, konstnär
Lena Trapp, konstnär
Hannes Öberg, baryton
Sedan 1996 delar Stenastiftelsen ut stipendier till konstnärer, musiker, skådespelare och andra konstutövare, som utmärkt sig genom sin konst och som alla har en anknytning till Göteborg.
Sören Tranberg