Ledare

Hur blir det med Kungliga Operans ombyggnad?

Sören Tranberg. Foto: Nadja Sjöström

Ja, det kan man fråga sig. Nu föreligger två förslag som regeringen ska ta beslut om. Det har kulturminister Paris Liljestrand (M) lovat ska ske före sommaruppehållet. Det vete katten! Statens fastighetsverk har tagit fram ett mindre kostsamt förslag till ombyggnad som skulle innebära tvinsot för opera- och dansverksamheten vid Gustaf Adolfs torg. 

Operaledningen har lagt fram ett motförslag kallat Alternativet som innebär en större utbyggnad på sidorna av nuvarande Rotundan, för att därmed få behålla Hovkapellet i huset. Fastighetsverkets förslag går ut på att musikerna ska repetera på Musikaliska och sedan transportera instrumenten för att stämmas om i orkesterdiket till kvällens föreställning. En orkester som inte bor i sitt operahus är ju fullständigt absurt.

Kulturministern stoltserar med att efter en renovering ‒ oavsett vilket förslag som antas ‒ då ska Operan återta sin ledande plats i svenskt och internationellt operaliv. Det kommer inte att ske då tittskåpsscenen inte är kompatibel med till exempel tyska ledande operahus tekniska faciliteter. Det går inte att samproducera eller ta in låneproduktioner från operahusen i München, Frankfurt eller Hamburg. Något som Göteborgsoperan har gjort med stor framgång – inte minst när det gäller samproduktionerna. 

I det här numret har vi bevakat våra svenska sångare på internationella scener. Elisabet Strids Isolde i Köpenhamn, Christina Nilssons Elisabeth i Tannhäuser i Frankfurt och Malin Byströms gestaltning av Kvinnan i Arnold Schönberg Erwartung i Madrid. Samtidigt är vi mycket aktiva på våra sociala medier (hemsidan, Facebook och Instagram), där föreställningsrecensionerna läggs ut så snabbt som möjligt, även aktuella notiser och minnesord. 

”Vad säger Sophia Jarl nu när denna elitorkester inbjuds till ett av Europas mest ärorika konserthus?”

Samma dag som dessa rader skrivs kom ett pressmeddelande från Norrköpings Symfoniorkester (SON) som berättade att man åker på en stor orkesterturné i augusti. Allt inleds med en konsert i anrika Concertgebouw i Amsterdam för att sedan fortsätta till södra Tyskland. I min ledare i nr 4/2023 tog jag upp kommunalrådet i Norrköping Sophia Jarls (M) raljanta och nedlåtande ton gentemot kulturskapare och utövare som om de vore ett tärande lyxproblem. Bråket handlade om att lägga ner kulturförvaltningen och sälja ut konserthuset, De Geerhallen. Hon hade även synpunkter på repertoarvalet och vill att man hellre skulle spela mer ABBA-musik. Vad säger hon nu när denna elitorkester inbjuds till ett av Europas mest ärorika konserthus?

I skrivande stund har vi gått ut med upprop till våra svenska och nordiska operainstitutioner, svenska sommaroperascener och vänföreningar och bett att få informera om och erbjuda en digital eller pappersprenumeration i deras nyhetsbrev. Några nappade omedelbart. Men för att hålla den här höga nivån behöver vi ännu fler prenumeranter. Och de läsare som uppskattar OPERA hoppas vi också vill stödja oss ekonomiskt. Vi fick tyvärr sänkt anslag från Kulturrådet 2024. Är du villig att stödja lite extra går det bra att göra det via vårt bankgiro: 5701–7857. Märk med gåva. Det vore mycket uppskattat.

Det är ni läsare som bestämmer vem som får vårt Operapris 2024. Sponsor är Kjell och Märta Beijers Stiftelse. Vi skribenter har lyft fram två tenorer, en sopran och en baryton. Omröstningen gäller konstnärliga bedrifter under säsongen 2023/24. Rösta senast den 20 augusti. 

Med tillönskan om en skön sommar!

Sören Tranberg
Chefredaktör och ansvarig utgivare

Fler Ledare från OPERA