Recensioner

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Kärlek och kaos, Kungliga Operan på Drottningholms Slottsteater

Klas Hedlund och Johanna Rudström. Foto: Sören Vilks
Det är inte lätt att vara rolig på svenska opera- och teaterscener. Alltför ofta blir det en smula tungfotat, som om farsen har ristat in sin dramaturgi i generna. Då har ändå Alan Gilbert tagit hit den amerikanske multikonstnären Doug Fitch för att iscensätta operakavalkaden Kärlek och kaos ute på Drottningholmsteatern. Vackert så, med ett samarbete mellan Kungliga Operan och Drottningholmsteatern som kanske kan utvecklas. Tillsammans med Magnus Lindman har Fitch mixat ihop ett antal mycket välkända godbitar från ett tiotal lika välkända operor av Mozart, Weber, Beethoven, Donizetti, Cimar...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

575:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Det är inte lätt att vara rolig på svenska opera- och teaterscener. Alltför ofta blir det en smula tungfotat, som om farsen har ristat in sin dramaturgi i generna. Då har ändå Alan Gilbert tagit hit den amerikanske multikonstnären Doug Fitch för att iscensätta operakavalkaden Kärlek och kaos ute på Drottningholmsteatern. Vackert så, med ett samarbete mellan Kungliga Operan och Drottningholmsteatern som kanske kan utvecklas.

Tillsammans med Magnus Lindman har Fitch mixat ihop ett antal mycket välkända godbitar från ett tiotal lika välkända operor av Mozart, Weber, Beethoven, Donizetti, Cimarosa och, möjligen överraskande, P.D.Q. Bach, den påhittade kompositören av Peter Schickele, vars Iphigenia in Brooklyn från 1963 tar god plats. Initialerna parodierar Bach och utläses gärna som ”pretty damned quick”. Rimligen är det den devisen som ska förverkligas när drakar, riddare, den vilsekomna havsguden Neptunus och förälskade kliver ut och in i olika, gärna fel operor. Därav kaoset. Nästan alla tror sig vara förälskade i Ida Falk Winlands olika roller från operorna, samtidigt som alla möjliga figurer beträder scenen i tid och (oftast) otid.

Ola Eliasson och Ida Falk Winland. Foto: Sören Vilks

Musikaliskt är det hela hyggligt sammanvävt. De som möter P.D.Q. Bach för första gången kan roas av hur det för honom typiska, trumpetmunstycket (låter lite som Kalle Anka) samsas med, eller hellre överröstar, stråkarna. Med det uppstår i alla fall en musikalisk surrealism.

På scenen blir det sällan roligt på riktigt. Bäst är textmaskinen, vars ironier jag önskar hade fått mer utrymme på scenen. Fitch är också synnerligen förtjust i scenmaskineriet, där kulisser far ut och in utan logik, liksom det får åska och blixtra med samma brist på logik. Kanske skulle man sparat på effekterna till förmån för mer genomarbetade scenerier.

Solisterna gör gud ske lov vad de förmår, främst Ida Falk Winland och Johanna Rudström, som kan få farsen att stanna upp medan rösterna svävar ut i salongen. Goda insatser hörs också från Ola Eliasson och Klas Hedlund, tätt följda av Niklas Björling Rygert, Kristian Flor och Lennart Forsén. Men nog hade de förtjänat en roligare, mer elegant sammansatt kavalkad i ironins tecken.

Claes Wahlin

KÄRLEK OCH KAOS

Premiär 25 maj 2024

Dirigent: Alan Gilbert

Regi, scenografi och kostym: Doug Fitch

Manus: Magnus Lindman och Doug Fitch

Ljus: Morgan Brown

Solister: Ida Falk Winland, Johanna Rudström, Niklas Björling Rygert, Klas Hedlund, Ola Eliasson, Kristian Flor, Lennart Forsén,

www.operan.se

Fler Recensioner från OPERA