Ledare

Det svenska sångarundret

Sören Tranberg. Foto: Nadja Sjöström

Innebörden i rubriken än känd sedan länge och nu har den förstärkts ytterligare under vintern. I det här vårnumret intervjuas vår internationellt verksamma sopran Christina Nilsson av frilansjournalisten Åsa Nilsson. Christina Nilsson slog igenom som Aida på Kungliga Operan 2018 och sedan dess har hon gestaltat den etiopiska prinsessan på en mängd europeiska operascener. Just nu är hon aktuell med Elisabeth i Tannhäuser i Frankfurt. Vi recenserar uppsättningen i vårt nästa nummer. I sommar debuterar hon vid Wagnerfestspelen i Bayreuth och i mars 2025 väntar hennes Metropolitandebut som Aida.

En annan av våra yngre sopraner, Åsa Jäger, gjorde nyligen en dundrade succé som Senta i Den flygande holländaren på Göteborgsoperan. Det blev hennes svenska genombrott efter att med stor framgång ha sjungit Brünnhilde i Valkyrian och Siegfried i tyska Coburg. Nu i maj ska hon sjunga Brünnhilde i Valkyrian med Kent Nagano i Elbphilharmonie i Hamburg och vid Dresdner Musikfestspiele. Det kan bli hennes stora internationella genombrott. Senta verkar bli aktuell igen för Jäger, då i Tyskland. I vårt sommarnummer intervjuar vi Åsa Jäger. 

Göteborgsoperan vågade gå utanför de repertoarmässiga allfarvägarna och spela Rameaus Platée med egna krafter, men med utländskt produktionsteam. I sommar ska Confidencen spela Händels Alcina med enbart svenska krafter, vilket imponerar. Däremot blir det utländska sångare och regiteam till Drottningholmsteaterns Sverigepremiär på Lullys Armide.

Scen ur Platée. Foto: Lennart Sjöberg

Opera på Skäret ska i sommar spela Bellinis Norma med enbart utländska förmågor, så när som en svenska i Clotildes lilla parti. Varje år anordnar Opera på Skäret audition, vilket leder till att mängd sångare runt om i världen vill provsjunga. Det är ofta artister i början av sina karriärer. Norma har spelats både i Göteborg (2017) och på Folkoperan (2022) med enbart svenska sångare. Och det på en mycket hög vokal och musikalisk nivå. Jag misstänker att Opera på Skäret hellre väljer utländska sångare till lägre gager än att engagera svenska artister. I fallet på Drottningholm ersätts säkert de internationella artisterna enligt gängse tariffer.

En glädjande nyhet är att OPERA kommer att ta upp sitt Operapris efter att det har legat nere under coronapandemin. Priset instiftades redan 1986 och senaste gången gick priset till Ann Hallenberg. Till vårt nästa nummer kommer OPERAs kritiker nominera fyra eller fem kandidater till priset. Sedan får våra prenumeranter rösta fram en segrare. Priset beräknas delas ut i höst. Vi är väldigt glada att Kjell och Märta Beijers stiftelse återigen sponsrar priset.

OPERA är väldigt aktiv på sociala medier (hemsida, Facebook och Instagram), där föreställningsrecensioner läggs ut så fort en uppsättning haft premiär. På nätet kan du även läsa nyhetsnotiser och minnesord. Du får tillgång till allt när du vill på mobil, padda och dator. Du har även tillgång till OPERAs digitala arkiv från 2015 och framåt. Är du pappersprenumerant har du tillgång till allt detta. Om inte, så kostar en digital prenumeration 39 kronor i månaden. 

Värva gärna nya digitala prenumeranter! Så att fler får tillgång till Nordens nya digitala samlingsplats för opera.

Sören Tranberg
Chefredaktör och ansvarig utgivare

Fler Ledare från OPERA