Höstsäsongen inleddes på ett mycket tragiskt sätt när scenteknikern Petter Sundelin på Kungliga Operan föll handlöst från en balkong ner på scengolvet och avled av sina skador. Han hade mycket stor yrkeserfarenhet med sina 35 år på nationalscenen. Vad som orsakade olyckan undersöks av både polisen och Arbetsmiljöverket. Händelsen är rubricerad som arbetsmiljöbrott och vållande till annans död. Ännu föreligger ingen rapport från undersökningen.
Det tragiska olycksfallet ledde till att Operan höll stängt och det gavs inga föreställningar på nästan två veckor. Operaledningen hävdar att olyckan inte har någonting att göra med husets enorma renoveringsbehov. Scentekniskt ligger inte Kungliga Operan i framkant. Behovet av ett nytt operahus är skriande, men är våra politiker villiga att arbeta för saken?
Göteborgsoperans ekonomi är inte den bästa. Den visar på ett underskott om 11 miljoner. Styrelsen har nu krävt en åtgärdsplan av teaterns vd, Christina Björklund, som ska presentera den efter nyår. Besparingskraven kommer förmodligen att slå igenom först 2026 eftersom repertoarplaneringen och framförhållningen är lång. Vårsäsongen 2026 kommer att kortas av då Göteborgsoperan kommer att hålla stängt för ombyggnad och renovering av stora scenen. Det är nödvändigt efter 32 års verksamhet. Hur besparingskraven kommer att påverka repertoaren vet ingen i nuläget. Bara det inte blir en repertoaratrofi med enbart standardverk. Man behöver inte spela tre Don Giovanni-uppsättningar samtidigt som nu i Malmö, Göteborg och Stockholm.
En av OPERAs kritiker frågade mig varför dagspressen inte recenserar urpremiärer eller Sverigepremiärer av operaverk längre. Jag noterade att uruppförandet av Mytomania i Göteborg inte recenserades av Svenska Dagbladet. Expressen hoppade i somras över Sverigepremiären av Rameaus Dardanus på Confidencen och Aftonbladet skrev inte om Don Giovanni i Malmö. Dagens Nyheter recenserar inte heller allt längre. Givetvis har det med ekonomin att göra.
En annan trend är nätet där allt ska vara tillgängligt i realtid och få så många ”klick” som möjligt. Östgöta Correspondenten i Norrköping har numera inte någon kulturredaktör. Danska Jyllands-Posten kommer efter nyår att upphöra med teaterkritik. Har fördjupad kulturjournalistik någon framtid? Det kan man fråga sig!
Vi på OPERA försöker bevaka så mycket som möjligt trots små resurser, vilket årets sista nummer är ett bevis på. Numera är vi också mycket aktiva på våra sociala medier (hemsida, Facebook och Instagram), där recensioner kommer att läggas ut så fort en uppsättning haft premiär. Där kan du även läsa notiser och minnesord. Du får tillgång till allt och när du vill på mobil, padda och dator. Du har även tillgång till OPERAs digitala arkiv från 2015 och framåt. Är du pappersprenumerant har du tillgång till allt detta. En digital prenumeration kostar endast 39 kronor i månaden (se sidan 57).
Enbart på våra sociala medier kan du läsa om årets Rossinifestival i Pesaro.
Jag vill passa på att önska alla läsare, annonsörer och medarbetare en God Jul och ett Gott Nytt År!
Även med ett hopp om en fredligare värld!
Sören Tranberg
Chefredaktör och ansvarig utgivare