Även säsongens tredje operapremiär I Köpenhamn, Tjajkovskijs Eugen Onegin imponerar. Laurent Pellys och Massimo Troncanettis uppsättning är gjord i samarbete med La Monnaie i Bryssel. Den är sparsmakad, minimalistisk, i körkoreografin stiliserad och svidande vacker. Handlingen utspelar sig på den tomma vridscenen (jag associerar till Wieland Wagners berömda femtiotalsscenerier från Bayreuth), där väggar kan resa sig ibland. Färgerna är ljusa men diskreta, och fonden, en mörk aftonhimmel, ger relief åt de ofta ensamma gestalterna på scenen. Kontrasten mellan strängheten i scenbilden och glöden i orkestern förstärker laddningen i dramat.
Dirigenten Marie Jacquot gjorde en sådan succé när hon gästade Det Kongelige i Gounods Faust hösten 2021 att hon utsetts till att bli husets chefsdirigent från 2024. Men redan här är hon på plats och gör en glasklar genomlysning av Tjajkovskijs partitur. Jag hör detaljer som jag aldrig lagt märke till förr, och samtidigt binder hon kompromisslöst ihop dramat till en tät enhet. Skickligt och verkningsfullt är till exempel hur Jacquot skapar föraningar om den kommande katastrofen, när hon fångar upp körens stränga koreografi i den kotiljong som föregår Lenskijs fatala utmaning av Onegin.
Sopranen Sofie Elkjær Jensen har gått från klarhet till klarhet de senaste säsongerna. Nu kommer Tatjana precis rätt i hennes utveckling från en lätt lyrisk röst till något betydligt mer dramatiskt. Hon behärskar hela denna så facettrika roll i alla dess nyanser, och inte minst imponerar hur hon utsökt vackert och subtilt förmår uttrycka Tatjanas vacklan i slutscenen.
Jens Søndergaard som Onegin står i hennes skugga men gör en betryggande säker insats, och Jacob Skov Andersen, Lenskij, sjunger sin berömda aria innerligt och finstämt med sin ovanligt klara, höga tenor. Artyom Wasnetsov serverar med all önskvärd djup och fyllig klang furst Gremins lika berömda paradnummer. Den stackars levnadsglada Olga sjungs av norska Astrid Nordstad med värme och temperament.
Det var länge sedan jag blev så berörd av en föreställning av Eugen Onegin.
Lennart Bromander
Tjajkovskij: Eugen Onegin
Premiär 22 oktober 2023.
Dirigent: Marie Jacquot
Regi och kostymdesign: Laurent Pelly
Scenografi: Massimo Troncanetti
Co-kostymdesigner: Jean Jacques Delamotte
Koreografi: Lionel Hoche
Ljusdesign: Marco Giusti
Solister: Jens Søndergaard, Sofie Elkjær Jensen, Jacob Skov Andersen, Astrid Nordstad, Artyom Wasnetsov, Hanne Fischer, Johanne Bock, Kyungil Ko, Anntii Mähönen, Jens Christian Tvilum.
www.kglteater.dk
Eugen Onegin spelas t.o.m. 15 november 2023.