En innovativ film med Göteborgsoperans sångare, dansare och musiker har vunnit guld i Svenska Designpriset.
”Genom ett innovativt och lyckat visuellt grepp, där resultatet förflyttar oss närmare de känslor vi upplever som publik och människor än vad en klassisk filmruta med självklara objekt i skarpt fokus vanligtvis gör. Vilken föreställning speglar dig? blir en fråga som lockar oss till biljettköp.”
Så lyder juryns guldmotivering i Svenska Designpriset i kategorin ”film/animation – information”. Priset delades ut vid en gala på Moderna museet i Stockholm den 19 oktober. Filmen användes i utereklam, i sociala medier, på sajten opera.se samt i abonnemangskampanjen ”Vilket val speglar dig?”.
Bakom idéarbetet i kategorin ”film/animation” står Göteborgsoperans AD/formgivare Camilla Simonson, filmaren Fabian Engström, copywritern Carin Arell och projektledaren Charlie Ljungman.
De senaste åren har Göteborgsoperan kammat hem en rad prestigefyllda priser, bland annat två guld i Svenska Designpriset (varav ett var Juryns pris) 2017. Året därpå ytterligare ett guld i Jesper Walderstens uppmärksammade affischserie Nibelungens ring och år 2020 återigen guld i kategorin Foto. År 2019 vann operahuset Publishingpriset (guld) för det tryckta säsongsprogrammet.
Sören Tranberg