Den franska sopranen Rachel Yakar har efter en lång tids sjukdom avlidit 87 år gammal. Hon var född i Lyon av judisk grekisk-turkiska föräldrar. Först utbildade hon sig till kostymdesigner, men sedan tog sången över. Hon studerade vid Pariskonservatoriet. Debuten ägde rum 1963 på operan i Strasbourg. Året därpå blev Yakar engagerad vid Deutsche Oper am Rhein (Düsseldorf/Duisburg) och här kom hon att vara verksam i drygt 25 år.
Där medverkade hon i mer än fyrtio produktioner. Här kan nämnas Eurydike i Orfeus och Eurydike, Grevinnan i Figaros bröllop, Donna Elvira i Don Giovanni, Desdemona i Verdis Otello, Tatjana i Eugen Onegin, Mimì i La bohème och Liù i Turandot. Längre fram i karriären gjorde hon även titelrollerna i Rusalka, Arabella, Mélisande i Debussys opera, Antonia i Hoffmanns äventyr, Marguerite i Faust och Anne Trulove i Rucklarens väg. Yakar var en stor publikfavorit, inte minst för sin fantastiska scennärvaro.
Rachel Yakar var en flitig artist vid en mängd operafestivaler som Aix-en-Provence, där hon gjorde Najaden i Ariadne på Naxos. Vid festivalen i tyska Schwetzingen var hon med vid uruppförandet av Lore Klebes opera Das Märchen von der schönen Lilie 1969. Vid Bayreuthfestspelen medverkade hon under två somrar som Freia i Rhenguldet, Gerhilde i Valkyrian och som en blomsterflicka i Parsifal.
Hennes stora genombrott kom med huvudrollen i Poppeas kröning på Zürichoperan 1977 i Jean-Pierre Ponnelles regi och med Nikolaus Harnoncourt som dirigent. Hela Monteverdicykeln från Zürich finns utgiven på dvd.
Vid festspelen i Glyndebourne gjorde Yakar Donna Elvira och inte minst Fältmarskalkinnan i Rosenkavaljeren under några somrar på 1980-talet. Hon var återigen aktuell i Aix som Aricie i Rameaus Hippolyte et Aricie 1983. Hon var också verksam vid festivalerna i Edinburgh och Salzburg samt vid Covent Garden i London.
Själv minns jag hennes Fiordiligi på Drottningholmsteatern i Göran Järvefelts Così fan tutte-uppsättning, där systern Dorabella sjöngs av Alicia Nafé och deras fästmän av Gösta Winbergh och Tom Krause. Arnold Östman dirigerade och det blev även en cd-inspelning på tidstrogna instrument av den här produktionen.
Det framgår att Yakar hade en bred repertoar där hennes insatser inom barockoperan var betydande: Clérambaults Médée med Reinhard Goebel, Lullys Armide med Philippe Herreweghe, Leclairs Circé i Scylla et Glaucus med John Eliot Gardiner och Melissa i Händels Amadigi di Gaula med Roger Norrington.
På 1970-talet gjorde hon Mélisande med Armin Jordan (cd-utgivning), titelrollen i Jenůfa, Madame Lidoine i Poulencs Karmelitsystrarna och Gilda i Rigoletto på Opéra Garnier i Paris. Rachel Yakar hade även en omfattande konsertrepertoar i form av Mendelssohns oratorium Paulus. Hon sjöng gärna franska mélodies av Henri Duparc, Gabriel Fauré, Olivier Messiaen och Francis Poulenc.
Yakar finns bevarad på flera operainspelningar, som t.ex. i Rameaus Pygmalion och Les Indes galantes samt i Händels Admeto med Alan Curtis. Efter avslutad karriär var hon verksam som sångpedagog vid musikkonservatoriet i Paris, där en av hennes främsta elever var Patricia Petibon.
Sören Tranberg