Den lite överraskande nyheten kom i början av juni och det är bara att gratulera Malmö Opera till förvärvet. Christina Hörnell har en diger meritlista som kormästare på Kungliga Operan i nitton år. Under sex säsonger ledde hon också Göteborgs symfoniska kör. Själv intervjuade jag henne i Bayreuth 2005 när hon var assisterande kormästare vid Wagnerfestspelen. Nu närmast har hon verkat som Director musices vid Linköpings universitet samt varit dirigent för Linköpings Studentsångare och Östgöta Kammarkör. Hörnell tillträder sitt chefskap i Malmö den 1 oktober och förordnandet löper på tre år.
Vi får intervjua Christina Hörnell när hon blivit lite varm i kläderna och höra hur hon vill utveckla Malmö Opera i framtiden. Personligen tycker jag det är bra att det blev en svensk chef med insikter om det svenska opera- och musiklivet. Trenden att importera utländska operachefer till svenska scener har inte varit alldeles idealisk. Stephen Langridge på Göteborgsoperan ville hellre regissera än att vara chef. Jag undrar om samma sak gäller Kungliga Operans konstnärlige chef sedan 2021, Michael Cavanagh. Nästa säsong är Madama Butterfly aktuell både i Köpenhamn och Oslo.
I en intervju i Svenska Dagbladet (30 maj) talar han om att den internationella operavärlden inte alltid förhåller sig till samtiden. ”Ibland saknas en vision, det känns mer som ett operamuseum.” Därpå gamla floskler om att stampubliken inte vill utmanas. Han anser att Madama Butterfly, som öppnar höstsäsongen på Operan, är en problematisk opera, vars innehåll har blivit för känsligt för många operahus. Den har valts bort, säger Cavanagh. Vilka belägg har han för det?
Strax före jul sätter han själv upp Don Giovanni, där libertinen långt ifrån är någon hjälte. Och i slutet kommer hans kvinnliga offer och skickar honom till helvetet. Men så slutar de flesta Don Giovanni-uppsättningar. Dock inte premiären på Ralf Långbackas uppsättning på nationalscenen 1988. På grund av en övertidsblockad och där föreställningen drog över med fem minuter fick Loa Falkman göra sin sorti ut genom kulissen. Jag tycker inte att Michael Cavanaghs uppsättningar hittills på sin hemmascen har skakat om publiken utan de har varit både medelmåttiga och traditionella.
Kungliga Operan kommer först i oktober att presentera vårsäsongen 2024. Varför väntar man med biljett- och abonnemangsförsäljningen? Vill man inte få in intäkterna i förtid? Jag vet att Christof Loys iscensättning av Parsifal kommer att få nypremiär med Daniel Johansson i titelrollen. Det blir även en repris på Mats Larsson Gothes opera Löftet. När får vi se den planerade uppsättning av Mästersångarna i Nürnberg? Oklarheten med ombyggnaden gör det sannolikt svårt att kontraktera solister som har lång framförhållning. Vi återkommer i frågan.
Jag firar 20 år som chefredaktör …
… i och med det här numret. Det här är min hundrade ledare. Stora förändringar har skett under de här två decennierna. Snabbare kommunikation och förfinad teknik. Nu presenterar vi en ny modern hemsida med ännu fler snabba nyheter och aktuella recensioner. Hemsidan har möjliggjorts med stöd av Statens kulturråd. Jag vill tacka alla medarbetare, skribenter och styrelse för ett gott och fint samarbete.
Upptäck vår nya hemsida: www.tidskriftenopera.se
Med tillönskan om en skön sommar!
Sören Tranberg
Chefredaktör och ansvarig utgivare