En av våra mest framstående högdramatiska sopraner Gabriele Schnaut har efter en kort tids sjukdom avlidit, 72 år gammal. Hon var född i Mannheim men växte upp i Mainz, där hon redan som barn tog violin- och sånglektioner. Från 1971 studerade hon sång för Elsa Cavelti vid Frankfurts universitet för musik och scenkonst.
Schnauts första engagemang var som mezzosopran vid Stuttgartoperan 1976. Året därpå debuterade hon vid Wagnerfestspelen i Bayreuth som Andra nornan och Waltraute i Patrice Chéreaus Hundraårsring. Hon medverkar också i dessa roller i dvd-inspelningen som gjordes 1980. I Bayreuth sjöng hon hundra föreställningar i partier som Venus i Tannhäuser, Tredje Nornan i Ragnarök, Ortrud i Lohengrin, i filmregissören Werner Herzogs iscensättning, och inte minst alla Brünnhilderollerna i Nibelungens ring år 2000.
I början av karriären var Gabriel Schnaut engagerad vid operahusen i Darmstadt och Mannheim. I det senare operahuset medverkade hon som Ophelia vid urpremiären av Wolfgang Rihms Die Hamletmaschine. Därefter väntade Deutsche Oper am Rhein i Düsseldorf/Duisburg och både Hamburgische och Bayerische Staatsoper.
Schnaut studerade privat för sångpedagogen Hanne-Lore Kuhse (1925–99) i Östberlin, en sångerska som gjorde stor karriär bakom järnridån i DDR i högdramatiska roller, som t.ex. Brünnhilde och Isolde. Och det var Kuhse som fick Schnaut att gå över till det högdramatiska sopranfacket. Schnaut debuterade med Isolde i Dortmund 1985.
Hennes internationella karriär tog fart med titelrollen i Elektra och Brünnhilde i Valkyrian på La Scala i Milano 1994. Två år senare följde hennes Metropolitandebut i New York som Valkyrie-Brünnhilde. Samma år sjöng hon Kundry i Parsifal på Wiener Staatsoper. På Hamburgoperan gestaltade hon både Färgarfrun och Amman i Die Frau ohne Schatten.
Hon hade även titelrollerna i Tosca och Turandot på repertoaren, den senare finns på en dvd från Salzburgfestspelen 2002. På Bayerische Staatsoper gestaltade hon Emilia Marty i Leoš Janáčeks Fallet Makropulos samt även mezzorollerna Klytämnestra i Elektra och Herodias i Salome. I München medverkade hon också vid urpremiären av Wolfgang Rihms Das Gehege, ett monodrama som gavs som double bill med Salome. På samma scen gjorde hon Euphrat i Jörg Widmanns Babylon. Året därpå tog hon sig an karaktärsrollen som farmor Buryja i Jenůfa.
Några kompletta cd-inspelningar vill jag lyfta fram med Schnaut. Leonore i Deccainspelningen av Fidelio under Christoph von Dohnányis ledning. När dessa rader skrivs lyssnar jag på inspelningen och man slås av Schnauts enormt egaliserade röst och hennes säkra och varma höjdtoner. I Franz Schrekers operor Der ferne Klang och Der Schatzgräber gör Schnaut de båda kvinnliga huvudrollerna. Den senare operan gjorde hon även sceniskt.
Efter avslutad karriär verkade Gabriele Schnaut som sånglärare vid Universität der Künste i Berlin.
Sören Tranberg