Monteverdi, Picchi, Caccini, Gabrielli, Leonarda, Frescobaldi, Purcell, Blow, Turner
Liljas, Lönnerberg, Nordberg, Brinkmann
Footprint Records FRCD123 [1 CD]
Distr: Naxos
Barockmusik i kammarformat har det senaste decenniet blivit ett sätt för vokalister inom den tidiga musiken att visa vad de går för. På köpet kommer en rad musikstycken som annars sällan hörs. Teorbvirtuosen Thomas Dunford är ett bra exempel, som med sina cd lyft fram musik som är så mycket större än sitt lilla format.
Staffan Liljas, med bred erfarenhet inom den tidiga musiken, har nu kommit med sin – faktiskt – första soloskiva. Med sig har han några namnkunniga solister, Jonas Nordberg på teorb, Mime Brinkmann på cello och Peter Lönnerberg på orgel; trion som står för basso continuo. Alla får de sina egna spår, och några av de vokala styckena har förstärkts med en vokalensemble om åtta röster.
Musiken kan grovt delas upp i två kategorier: italiensk renässans (Monteverdi, Picchi, Caccini, Frescobaldi, m.fl.), respektive engelsk barock från ett par decennier senare (Purcell, Blow).
Staffan Liljas mjuka, säkra bas lotsar lyssnaren säkert genom styckena, det melankoliska allvaret hos Monteverdi från dennes ”Selva morale e spirituale”, lika väl utfört som den återhållna högtidligheten hos Purcell i ”The Lord is King” eller John Blows ”Rise, mighty Monarch”.
Här finns också några sällan hörda kvinnliga kompositörer, t.ex. Isabella Leonardas (1620–1704) motett ”Salve Regina” – ett av de vackraste spåren på cd:n. Leonarda komponerade nästan uteslutande kyrkomusik och levde största delen av sitt liv i kloster. Hon var en av få kvinnor som fick sin musik tryckt. Bland instrumentalsolisterna på cd:n är också Mime Brinkmanns utförande av Domenico Gabriellis ”Ricercar” något alldeles extra.
Claes Wahlin