Den österrikiske tonsättaren, dirigenten och musikpedagogen Friedrich Cerha avled den 14 februari, tre dagar före sin 97-årsdag. Han föddes i Wien och var ett musikaliskt underbarn. Han spelade violin redan som sexåring och två år senare komponerade han sina första alster. Efter andra världskrigets slut studerade han komposition och musikpedagogik vid Universität für Musik und darstellende Kunst i Wien.
År 1958 grundade han tillsammans med Kurt Schwertsik ensemblen ”die reihe” för att sprida den nutida musiken i Österrike. Cerha blev känd för att han tog sig an verk av Alban Berg, Anton Webern och Arnold Schönberg – den andra wienskolan.
Friedrich Cerha är kanske mest berömd för att han färdigställde tredje akten till Alban Bergs ofullbordade opera Lulu. Det var först på Garnieroperan i Paris 1979 som den fullständiga versionen fick sin urpremiär. Pierre Boulez dirigerade och Teresa Stratas gjorde titelrollen.
Två år senare fick Cerha sitt stora genombrott när hans opera Baal, efter Bertolt Brechts drama med samma namn, fick sin urpremiär vid Salzburgfestspelen. Baal är inspirerad av Bergs Wozzeck. Theo Adam gestaltade Baal. Samma uppsättning gavs även på Wiener Staatsoper. Året därpå kom ytterligare en uppsättning, då på Staatsoper Unter den Linden i dåvarande Östberlin.
Två senare Cerha-operor är Der Rattenfänger och Der Riese vom Steinfeld, den senare ett samarbete med Wiener Staatsoper. Librettist var Peter Turrini. Urpremiären ägde rum 2002.
Friedrich Cerhas död har slagits upp stort i österrikisk press. Han var en betydande förgrundsgestalt inom den nutida musiken.
Sören Tranberg