Den norska sopranen Kari Frisell har avlidit knappt tre månader före sin hundraårsdag. Efter studier i Oslo, Wien och New York gav hon sin debutkonsert i Oslo 1946 och samma år ägde operadebuten rum i Bergen som Micaëla i Carmen. När Den Norske Opera grundades 1958 var hon den första solisten som anställdes, handplockad av operachefen Kirsten Flagstad. Då var redan Frisell en etablerad artist, som sjungit Mimì i La Bohème över 500 gånger. Vid sidan av Den Norske Opera, där hon var anställd fram till 1971, verkade hon bland annat vid Det Kongelige Teater i Köpenhamn, Den Jyske Opera i Århus och vid Stora Teatern i Göteborg 1958 (Lisa i Leendets land mot Ragnar Ulfung som prins Sou-Chong).
Kari Frisell var en lyrisk-dramatisk sopran med ett mycket brett spektrum, som sträckte sig från titelrollen i Poppeas kröning till Ellen Orford i Peter Grimes. Bland hennes viktigaste roller kan nämnas Cio-Cio-San i Madame Butterfly, Marguerite i Faust, Agathe i Friskytten, Grevinnan i Figaros bröllop, Fiordiligi i Così fan tutte, Pamina i Trollflöjten, Antonia i Hoffmanns äventyr, Nedda i Pajazzo och Rosalinda i Läderlappen.
Kari Frisell var också en framstående romanssångare, ofta i samarbete med pianister som Eva Knardahl, Robert Levin och Kjell Bækkelund. Frisell var även en betydande sångpedagog. Efter avslutad sångkarriär var hon lektor vid Musikkonservatoriet i Oslo från 1970 och under perioden mellan 1973 och 1988 var hon försteamanuens vid Norges Musikhögskola.
Sören Tranberg