Birger Jarl och Mechtild, ett av de första musikskådespelen som skrivits på svenska språket någonsin, får i och med framföranden på Stockholm Early Music Festival 2022, sitt uruppförande i modern tid. I skådespelet från 1774 hittar vi mini-operan Æglé som den aktuella uppsättningen fokuserar på. Solister, orkester, kör och dansare samlas på Musikaliska i Stockholm den 5 och 6 juni då Kungl. Musikaliska Akademien presenterar denna medeltida barockopera i samarbete med Stockholm Early Music Festival.
Manus till Birger Jarl och Mechtild är skissat av Gustav III, författat av Gustaf Fredrik Gyllenborg och Gudmund Jöran Adlerbeth och musiken skriven av Francesco Uttini och Hinrich Philip Johnsen. Urpremiären skedde i Rikssalen på Kungliga slottet i Stockholm den 8 juli 1774. Originalföreställningen, som kan beskrivas som ett allkonstverk, varade troligen i cirka fyra timmar.
– Det är en kulturhistorisk gärning att få återskapa detta skådespel, tonsatt och författat av några av Kungl. Musikaliska Akademiens allra första ledamöter, och inte minst dess grundare, säger Akademiens ständige sekreterare Fredrik Wetterqvist. Här får vi lyssna till musik som legat fördold i nästan 250 år, men som i ny notutgåva och med ny regi och tidstrogen koreografi görs tillgänglig igen för nya musiker, dansare och publik.
Medverkande: Thomas Volle, tenor – Birger Jarl/Apollon, Helena Schuback, sopran – Mechtild/Æglé, Minna Nyberg, sopran –Venus/Prästinna. Dansare: Matilda Larsson, Elisabeth Ludwig, Jonathan David Sikell, Mathias Terwander Stintzing. VoNo, kör (Lone Larsen, ledning), Orfeus Barock, orkester, Mark Tatlow, dirigent. Patrik Sörling, regissör och koreograf, Christer Nilsson, scenograf, Karl Svensson, scenograf, Anna Kjellsdotter, kostym.