Äntligen öppnar scenkonsten!
Efter en sommar med mer generösa publikbegränsningar kom den 7 september så glädjebeskedet från regeringen och Folkhälsomyndigheten att man får spela för fulla salonger igen. Restriktionerna vad gäller antalet besökare i publiken tas bort från och med den 29 september.
Kulturlivet har genomgått ett ordentligt stålbad under ett och ett halvt år. Det blev en stor lättnad för Kultursverige när beskedet om lättnaderna kom. Branschens sårbarhet har synliggjorts under pandemin och det finns också en oro för kompetensbrist och för ekonomin. Dagens operaverksamhet kräver en långsiktighet, ja, rentav årsvis planering, men under pandemin har det mest blivit ad hoc-lösningar i de fall man alls har kunnat spela någonting.
Vi som har längtat efter liveföreställningar kan glädjas. Vidare har regeringen i en remiss föreslagit att vaccinationsbevis ska kunna användas för större allmänna tillställningar med en publik på över 15 000 personer. Vaccinationsbevisen är tänkta att bara nyttjas om Folkhälsomyndigheten finner detta nödvändigt ‒ likt en beredskap och om smittspridningen skulle ta fart igen. Och det är bara att hoppas att bevisen aldrig kommer att behöva användas.
Men det svenska kulturlivet har fått stryka på foten rejält under coronapandemin och våra beslutande politiker har i åratal prioriterat ner det svenska kulturlivet. Även om vi kommer i gång snart, i full skala, så kommer det att ta lång tid innan vi kommer upp på den nivå som gällde före pandemin.
Det finns ett oerhört stort uppdämt behov av levande föreställningar och konserter. Det märkte jag av under sommaren då jag besökte Vattnäs, Vadstena och Drottningholmsteatern. På den senare scenen såg jag genrepet av Agrippina med Ann Hallenberg i titelrollen. Andra gången delade jag ut vårt Operapris för 2019 till henne i samband med att hon gav en barockkonsert på teatern. Hon fick priset för sin tolkning av titelrollen i Händeloperan Ariodante på Drottningholmsteatern sommaren 2019.
I sommar har OPERA kunnat bevaka de internationella operafestivalerna i Bayreuth, München och Pesaro samt de svenska sommaroperorna, ja, de som har kunnat spela. I höst kommer vi bland annat att se nyuppsättningar på Folkoperan, Kungliga Operan, Confidencen, Göteborgsoperan, Malmö Opera och Norrlandsoperan samt några produktioner runt om i Europa. Ett reportage om hur Operafestivalen i Savonlinna har klarat sig under pandemin och hur denna festival ser på fortsättningen – det får ni läsa om i vårt novembernummer.
Med tillönskan om en fin operahöst,
SÖREN TRANBERG
Chefredaktör och ansvarig utgivare